Forfangenhet

Forfangenhet (Laminitt).

Forfangenhet kan deles opp i 3 kategorier: hormonelt betinget, inflammatorisk eller «overload» forfangenhet (hvis hesten må avlaste et ben over tid). Det er uvanlig å se den ssite typen og er det tilfelle er årsaken innlysende. Vi betrakter derfor de 2 første typene, enten hormonelt eller inflammatorisk. Dersom det ikke er inflammatorisk f.eks toksisitet fra en tilbakeholdt etterbyrd, enteritt eller annen systemisk inflammasjon ser vi på de to vanligste årsakene innenfor de hormonelle sykdomstilstandene; IR (insulin resistens) også omtalt som Equine Metabolic Syndrom (EMS) eller PPID (Pituitary Pars Intermedia Dysfunction).  Resultater fra nylige studier antyder at obesitet og insulin resistens og PPID er de mest vanlige metabolske og hormonelle faktorer som predisponerer til forfangenhet. De nøyaktige mekanismene for utløsning av forfangenhet er mange og ennå ikke klarlagt med sikkerhet, men vi ser klare sammenhenger.

Noen ponniraser ser ut til å være predisponert for EMS; Welch, Shetland og Dartmoor. Ponnier generelt ser ut til å være utsatt i forhold til hester, men også Fjordhesten og flere andre hestereaser ser ut til å være representert mer enn andre hesteraser. Ridehester som brukes aktivt får skjelden forfangenhet selv om den er på beite.

De fleste ponnier og hester med EMS er overvektige, enten generelt overvektig eller regionalt (kraftig nakke, fett rundt skulder området, rundt haleroten, rundt forhuden på vallaker eller juret på hopper. De mosjoneres lite og kan ha hatt forfangenhet tidligere. Ikke alle overvektige ponnier har EMS. Forfangenhet i forbindelse med EMS er et resultat av hormonell forstyrrelse.

HVORDAN KAN PONNI- OG HESTEEIERE FOREBYGGE EMS, INSULIN RESISTENS OG FORFANGENHET?

1. Begynn med et slankeprogram hvis ponnien eller hesten er overvektig, NÅ! Slanking er den viktigste faktoren for å øke insulin sensitivitet.
  2. Begynn med mosjonering, 20-30min skritt, trav eller longering daglig, deretter øke på gradvis.
  3. Hvis ponnien eller hesten har hatt forfangenhet tidligere bør den ikke gresse tidlig på våren og sommer eller etter frostige netter om høsten.
  4. Blir gressing tillatt når den værste veksten har gitt seg, bør dette være mellom 03.00-09-00. På denne tiden av døgnet er NSC (karbohydrater som spesielt trigger forfangenhet) på sitt laveste. Det bør heller ikke gresses på dager etter regn (reaktivering av friskt gressvekst). Tiden på gress må kun være noen minutter den første tiden.
  5. Predisponerte ponnier og hester kan testes for insulin resistens ved litt forskjellige metoder som innebærer en eller flere blodprøver.
  6. Dersom det påvises insulin resistens finnes det medikamenter som kan gis kortvarig som del av et behandlingsopplegg, ofte med fordel.
  7. Er forfangenhet oppstått etter gressing må dette håndteres som en akutt sykdomstilstand.
  8. Uansett må ponniens of hestens velvære være overordnet. Den må trives og bør få lov til å ha et egnet uteområde med tilgang til le, skygge og friskt vann.

Info om PPID kommer.